Вівторок, 14.05.2024, 14:38
Вітаю Вас Гість | RSS

Персональний сайт Любчук О. О.

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Мої досягнення

Родинне виховання як важлива ланка

у формуванні інноваційної особистості

 Родинне виховання - перша природна і постійно діюча ланка у формуванні інноваційної особистості. Без докорінного поліпшення родинного виховання не можна домогтися значних змін у подальшому громадянському вихованні підростаючого покоління. У сім'ї закладається духовна основа особистості, її мораль, самобутність національного світовідчуття і світорозуміння.

     Життя переконує, що нині перед школою, особливо сільською, є багато проблем, які насамперед зумовлені змінами в суспільстві: соціальними, політичними, культурними. Суспільство сьогодні стає дедалі інформатизованим, отже, відбувається модернізація освітньої системи, інноваційними зміни в змісті, методах управління. Головним завданням школи є формування творчої, соціально активної , усебічно розвиненої особистості, громадянина. Ці важливі завдання школа вирішуватиме тим успішніше, чим міцніші зв’язки матиме з сім’єю; адже сім’я і школа – найважливіші соціальні інститути, які несуть відповідальність за навчання та виховання дітей. Підкреслюється це в законодавчих документах, зокрема таких: Закон України «Про загальну середню освіту», Національні доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті.

     У нашій школі є деякі переваги: ми добре знаємо батьків своїх вихованців, переважна більшість батьків  – це колишні, правильніше сказати, недавні наші учні. Але це не означає, що ми відступаємо від принципів демократизації у стосунках із батьками. Ці стосунки, зрозуміло, зазнають удосконалення: від чогось відмовляємось, щось нове впроваджуємо. Прагнемо спільними зусиллями домогтися якнайповнішого взаєморозуміння, бо лише за таких умов можна розраховувати на позитивні результати в роботі. Переконалися, що прислухатися до думок батьків потрібно, але буває, що до істини ми приходимо через помилку. . Отож, співдружність батьків і вчителів – основа в організації навчально-виховного процесу.

      Родинне виховання проходить червоною ниткою через усі шкільні справи. Основною формою взаємодії педагогів і батьків є обговорення  актуальних проблем  життя шкільного колективу,  взаємообмін думками, ідеями, знаннями, спільний пошук оптимальних рішень з питань виховання дітей.

   Батьки, що приходять до школи, поділяються на дві групи:

1.  Ті, котрі знають, що їхня дитина в школі оцінюється позитивно, вони чекають похвали.

2.  Ті, котрі знають про труднощі у дітей, але бояться про це говорити, уникають вчителя, і не знають, як допомогти дитині. Такі батьки віддають перевагу узагалі не ходити до школи, обмежитися лише телефонною розмовою, чи приходити до школи лише по виклику вчителя. Часто їх лякають і можливі докори з боку інших батьків. На цю групу батьків ми звертаємо особливу увагу.

   Для батьків учнів початкових класів характерний більш високий рівень виховної активності і потреби у взаємодії зі школою. Вони часто приходять у школу, цікавляться своїми дітьми. І ці інтереси ми зобов'язані задовольняти і давати батькам більше інформації, чим їх цікавить.

    Можна виділити наступні важливі аспекти спілкування з батьками в початкових класах:

·  Починати розмову не з проблем дітей, а з загальних приємних питань, не поспішати вирішувати проблеми;

·  Показувати увагу батькам, цікавитися їхньою роботою, домом;

·  Обговорити емоції, що виникають через школу, вчителів, дітей;

·  Уважно слухати і приймати те, що говорять батьки, не критикувати їхню думку, а намагатися зрозуміти, що дозволяє їм так думати;

·  Домовитися про загальні цілі і на батьківських зборах говорити про те, що важливо усім;

·  Приділяти стільки часу, скільки потрібно;

·  Мотивувати аргументи тим, що те про що ви говорите важливо усім і більшість вас підтримують;

·  Інформувати батьків особисто, за допомогою листів або індивідуальних бесід. Інформацію, призначену для батьків, не передавати через дітей або інших людей.

 У вихованні дітей батьки повинні притримуватись таких методів:

*гідний для наслідування приклад батьків, родичів, дорослих і всіх тих, з ким спілкується дитина;

*розвиток таких видів діяльності як гра, праця, малювання ліплення, співи, танці;

*в родинному вихованні метою є "не вчити дитину, не давати їй готове знання, а більш усього збудити в дитині її духовні сили, розворушити її цікавість, виховати її почуття, – щоб очі дитини вміли бачити, вуха дослухатися до всього, рученята вміли заходжуватися й коло олівців, і коло ножниць, і коло глини і коло паперу".

   Ми намагаємося, щоб не лише вчителі, а й кожен батько, мати мали доступ до не міліючи криниці педагогічної думки, зокрема родинного виховання. У шкільній бібліотеці є праці Каменського, Ушинського, Макаренка, Сухомлинського, інших видатних педагогів. Оскільки проблеми родинного виховання дуже часто турбували й турбують письменників, то охочим поповнити свій багаж знань пропонуються художні твори Г. Сковороди, Т.Шевченка, І.Франка, В.Стефаника, Ю.Збанацького, В. Симоненка та ін. видатних майстрів слова.

   Ставлення батьків до проблем виховання дітей не є однозначним. Опитування, що проводилось з батьками показало, що близько 72% батьків визнають усю відповідальність за навчання і виховання своїх дітей, 13% вважають, що виховувати дитину повинна сім’я, школа, суспільство. І понад 10% батьків узагалі знімають із себе відповідальність за виховання своїх дітей, перекладаючи її на суспільство, як соціальний інститут, у розумінні таких батьків є пральною машиною: заклав річ – вийняв чистісіньку.

   Саме тому під основними завданнями родинно-сімейного виховання ми вбачаємо:

- гармонійний всебічний розвиток дитини;

- підготовка її до життя в існуючих соціальних умовах;

- формування у дітей моральних цінностей з позиції добра, справедливості, правди, людяності;

- виховання національної свідомості і самосвідомості;

- культура поведінки в сім’ї;

- залучення до традицій родинно-побутової культури українців, активної участі у народних і сімейних святах.

     Протягом 18 років роботи в школі я переконалася, що активна співпраця з сім’єю, визнання за батьківською та учнівською громадськістю права на участь у діяльності закладу у прийнятті рішень має реальне втілення в конкретних справах і дає вагомі результати.

    В основу системи виховної роботи нашої школи покладено ідеї родинного виховання. Трикутник «школа – учні – батьки» є опорною схемою у вирішенні більшості питань, пов’язаних з проблемами навчально-виховного процесу. Кожна його ланка є рівноправним учасником усіх шкільних справ, ідей і задумок.

  Вчителі початкових класів нашої школи користуються здебільшого такими формами  роботи з батьками:

*рольові ігри;

*випуск тематичних газет;

* родинні свята;

* участь в акції «Родовід»;

* анкетування батьків та дітей;

* народні традиції;

* години спілкування;

*  бесіди, концерти;

* акції милосердя;

* конкурси розважальних програм в кругу сім`ї.

     Для проведення батьківських зборів складаємо тематику бесід із батьками на рік та на перспективу. Кожне заняття передбачає не тільки колективні форми співпраці, а й групові та індивідуальні. Починається планування роботи в контексті співпраці школи й сім’ї з вивчення умов сімейного виховання школярів.

На першому етапі застосовуємо такі форми роботи:

–         анкетування батьків;

–         відвідування сімей;

–         бесіди з членами сім’ї;

–         написання учнями твору «Моя родина».

Другий етап – узагальнення отриманої інформації, створення банку даних класу, позитивний досвід сімейного виховання, залучення батьків до навчально-виховного процесу.

Третій етап – проведення заходів, а саме створення в класах «Дерев родоводу», проведення сімейних свят, спортивних змагань , конкурсів тощо.

Найбільш ефективним останнім часом стали батьківські збори, які проходять у формі лекторіїв. На батьківських зборах батьки діляться досвідом виховання своїх дітей. Батьки, діти яких відстають у навчанні, недисципліновані і недоглянуті є в кожному класі. На жаль такі батьки найрідше бувають на батьківських зборах , дехто взагалі не знає дороги до школи. У роботі з такими горе-батьками допомагає батьківський комітет навчального закладу.

    Проблема взаємодії школи та сім’ї належить до найскладніших і найважчих. Завдання, які висуває життя перед школою стають настільки складними, що без високої педагогічної культури всього суспільства, насамперед сім’ї, зусилля вчителів, якими б значними вони не були, виявляться недостатньо ефективними. Отже, щоб максимізувати позитивний та звести до мінімуму негативний вплив родини на виховання дитини необхідно пам'ятати внутрісімейні психологічні фактори, що мають виховне значення:

- брати активну участь у житті родини;

- завжди знаходити час, щоб поговорити з дитиною;

- цікавитися проблемами дитини, вникати в усі виникаючі в його житті складності й допомагати розвивати свої вміння й таланти;

- не робити на дитину ніякого натиску, допомагаючи йому тим самим самостійно приймати рішення;

- мати подання про різні етапи в житті дитини;

- поважати право дитини на власну думку;

- уміти стримувати власницькі інстинкти й ставитися до дитини як до рівноправного партнера, що просто поки що має менший життєвий досвід;

- з повагою ставитися до прагнення всіх інших членів родини робити кар'єру.

В наш час, коли багато неблагополучних, неповних сімей, сімей, де батьки на заробітках, а діти знаходяться під опікою бабусь та дідусів, нам як вчителям, особливо важко. Адже до кожної дитини потрібно мати свій підхід, потрібно “вивчити” кожну сім’ю, щоб діяти в унісон, враховувати характер та емоції кожного учня. Адже на підґрунті конфлікту в сім”ї, необережно сказане слово вчителя, може накласти ґатунок на все подальше життя дитини.

Ось чому так важливий взаємозв’язок школи та сім”ї у виховання молодших учнів. І недарма, свою найпершу вчительку пам’ятають усі.

 

 

Використання у навчально – виховному процесі

Інтернет- та медіаосвітніх технологій

в початкових класах

     Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посядуть медіа освітні технології в системі дидактичних засобів.

  Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню інтернету навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе  це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.

Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.

Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.

Допомогти у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.

Таким чином, з точки зору дидактики інтернет та медіаосвітні технології дозволяють:

  • Забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
  • Зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
  • підвищити унаочненість навчального процесу;
  • забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
  • індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття.
  • моделювати досліджувані процеси або явища;
  • організувати колективну й групову роботи;
  • здійснювати контроль навчальних досягнень;
  • створювати сприятливу атмосферу для спілкування.

Учителю застосування цих технологій дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця:

  • готуватися до уроків;
  • оформлювати документацію;
  • в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів;
  • налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів;
  • обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями,  обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію.

Таким чином, використання інтернету полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.

Як показує практика, застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має  декілька режимів:

-    демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);

-    індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);

-    комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).

У початковій школі їх можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.

При відборі навчального матеріалу я в своїй практиці дотримуюся основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.

Одне з найскладніших завдань у початкових класах – це сприяти розвитку розумових та творчих  здібностей молодших школярів. Але не слід забувати також і про виховання певних почуттів, які підсилюють розумову активність учня. Позитивний фон уроку викликає у школярів почуття радості, здивування, захоплення від розв’язання певної складної задачі та знаходження раціонального способу, що сприяє формуванню інтересу до вивчення   математики.
У методиці викладання я використовую різні методи навчання, що вважаються         класичними:
·          усний виклад;

·          демонстрування та ілюстрування;

·          бесіди;

·          вправляння;

·          виробничо-практичні методи тощо.

        Однак ці методи всіх проблем та завдань не вирішують.
Використання інтернет та медіатехнологій відкриває цілий ряд можливостей для різнобічного, нетрадиційного, наочного осмислення учнями предметного матеріалу. Застосування комп’ютера на уроках  – гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів. Можливості використання комп’ютера дають змогу подавати новий матеріал наочно, в формі гри тощо.

Велику користь приносять інформаційно-комунікативні технології під час викладання предметів художньо-естетичного циклу: музики, трудового навчання та образотворчого мистецтва.

При вивченні цих предметів учні розвивають пісенність, танцювальність, слух, голос, сприймання музики, сприймання художнього мистецтва, навички практичної роботи з мистецькими творами, уміння виражати своє ставлення та емоційне переживання щодо твору мистецтва, уявлення про світ професій тощо.

Говорячи про виховання, потрібно розуміти і неабиякі нові можливості, які дає використання комп’ютера у навчанні на образотворчому мистецтві, музиці чи трудовому навчанні.

Відомо, що інформація краще засвоюється, якщо вона подається в різноманітному й зручному для її сприйняття вигляді. Навряд чи буде цікаво і запам’ятається школяреві тема «Образ жінки-матері в образотворчому мистецтві» (образотворче мистецтво, 4 клас), якщо про неї дитина довідається з надиктованого конспекту, а самі картини будуть намальовані у підручнику чи вивішені на дошці. Добре, якщо є в класі телевізор, відеомагнітофон, репродукції й інший наочний матеріал. Тоді тему уроку можна донести так, що вона викликає в школярів жвавий інтерес. Ще ефективніше буде, якщо кабінет оснащено комп’ютером із проектором, а краще локальною комп’ютерною мережею.

Крім того, при наявності таких засобів можна проводити контроль знань майже на кожному уроці.

Отже, розглянемо можливості використання технологій на уроках образотворчого мистецтва.

Для демонстрації репродукцій, фотографій і схем я використовую слайди, у яких використовуються різні анімаційні ефекти. Матеріал супроводжується пояснювальним текстом, музикою, голосом диктора. Виділені ефекти дають уявлення про деталі і символіку.

Можна демонструвати гаму кольорів, виділяючи розглянуті фрагменти і знебарвлюючи (або затінюючи) все інше. За допомогою засобів мультиплікації можливо окреслити лінії перспективи або плавно обрисувати композицію.

Матеріал для показу набирається з різних джерел — це готові графічні файли з Інтернету або з компакт-дисків, скановані репродукції з книг і альбомів. Музика може бути запозичена з будь-якого джерела, дикторський текст записується за допомогою активного мікрофона.

Аналогічно використовую комп’ютерні програми і на уроках трудового навчання, ілюструючи схеми та послідовність виконання тих чи інших виробів. Наприклад, на  уроці в демонструю дітям поетапність виготовлення деталей виробу, елементи закріплення тощо. Так само учні з різних боків можуть розглянути весь виріб. Заздалегідь заготовлені малюнки в будь-якій відповідній для цього програмі допоможуть учневі пізнати світ професій та профорієнтувати його.

Близько 70-80% часу на уроках трудового навчання відводиться на виконання трудового завдання (виробу), решта – на актуалізацію опорних знань, повідомлення технологічних відомостей тощо. Саме в цих частинах уроку і можливе широке застосування комп’ютера як технічного засобу навчання.

Наприклад, на вступних заняттях комп’ютер використовую  для цікавого повідомлення правил техніки безпеки – в малюнках з звуковим оформленням. Так само цікаво можна і розповісти про самі уроки трудового навчання, чим на них будуть займатись діти.

При роботі з папером і картоном, а також навчанні елементам графічної грамоти використання комп’ютера значно полегшує і спрощує процес створення технологічних карт, що зберігає час на підготовку до самого уроку. Якщо в цьому випадку застосувати програму створення та перегляду слайдів із відповідним звуковим оформленням діти безумовно швидко і без особливих труднощів засвоять матеріал, що дасть змогу правильно виготовити та оздобити вироби. Також у цьому випадку легко індивідуалізувати та диференціювати навчання, адже зовсім не обов’язково, щоб всі учні виготовляли однакові вироби. Із одночасним використанням декількох технологічних карт кожен учень отримає завдання, що відповідає його рівневі розвитку, можливостям та інтересам.

Слабші учні зможуть виготовити посильний виріб, що збільшить їх інтерес до навчання, а сильні – виконати складнішу роботу, що забезпечить належний розвиток їх здібностей.

Під час опрацювання теми «Робота з природним матеріалом» завдання учнів найчастіше зводиться до виготовлення іграшкових тваринок з підручного матеріалу (шишок, листя, квітів тощо). В такому випадку дітям  пропоную розглянути малюнки, фотографії (оформлені в програмі перегляду зображень та факсів) із зображенням тваринок та виробами тих самих тваринок з природних матеріалів. Учні, порівнюючи обидва зображення, краще сприймуть процес створення іграшкової тваринки, що забезпечить відповідні зв’язки з природою і кращу якість виробу, а також зможуть самі вибрати, яку саме іграшку їм робити.

Тема «Елементи конструювання і моделювання» в початковій школі є досить проблемною. На уроках з цієї теми необхідний дитячий технічний конструктор, будівельний набір, а вони дуже рідко є в учнів. Без їх використання побудувати уроки є дуже складним завданням для вчителя, та можливим за умови наявності комп’ютерів та готових програмних продуктів (педагогічний засіб «Конструктор»). Їх використання дасть змогу на високому рівні виконати завдання цієї теми.

На трудовому навчанні в 1-4 класах програмою передбачені навчальні екскурсії на робочі місця працівників різних сфер діяльності. І організація таких екскурсій для учнів сільської місцевості, та ще й в потрібні строки (тобто саме під час опрацювання певної теми, а не в період канікул) є практично неможливою.

На допомогу в таких випадках стає комп’ютер. Саме на ньому в різних програмах можна створити такий навчальний продукт, що дасть змогу провести заочні мандрівки на завод, фабрику, художню майстерню тощо. Найголовніше, аби такі екскурсії подобались учням та забезпечували виконання поставленої мети.

При умові систематичного використання інтернет та медіа технологій  в навчальному процесі  в поєднанні з традиційними методами навчання можливо значно підвищити ефективність навчання. В рамках оптимального використовування ІКТ для навчання різним предметам можна виділити наступні можливості практичної реалізації способів оптимізації навчального процесу:

* комплексне рішення навчальних, виховних і розвивальних завдань;

* ставлення кожному учневі конкретних задач в залежності від його здібностей, мотивації, рівня підготовки;

 *застосування різних типів електронних засобів навчального призначення,що активізують навчальну діяльність;

 *часткове звільнення вчителя від виконання інформаційної, тренувальної, контролюючої функцій;

 *формування в учнів навичок самостійного оволодіння знаннями, розвиток навичок пошуку, збору і обробки інформації;

 *стимулювання позитивної мотивації навчання за рахунок інтегрування всіх форм наочності, здійснення навчальної діяльності з негайним зворотнім зв’язком і розвинутою системою допомоги.

   Для забезпечення ефективності навчального процесу необхідно:

* уникати монотонності, враховувати зміну діяльності учнів по її рівнях: впізнання,відтворення, застосування;

 *орієнтуватися на розвиток розумових здібностей дитини, тобто розвиток спостережливості, асоціативності, порівняння, аналогії, виділення головного, узагальнення ;

* дати можливість успішно працювати на уроці з застосуванням комп’ютерних технологій і сильним, і середнім, і слабшим учням;

 *враховувати фактор пам’яті дитини;

 *обмежено слід контролювати те, що введено лише на рівні оперативної і короткочасної пам’яті.

   Використання технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому комп’ютер має великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.

 

 Таким чином, застосування нових інформаційних технологій в навчальний процес початкової школи дозволяє в доступній формі використовувати пізнавальні і ігрові потреби учнів для пізнавальних процесів і розвитку індивідуальних якостей.


 

Вхід на сайт
Пошук